Uitfasering additionele Spider producten

Voor de werking van de Spider slimme Klimaatthermostaat met alle extra mogelijkheden zoals besturing met een app en zonering, wordt door Itho Daalderop gebruik gemaakt van producten en diensten van een externe leverancier. Deze leverancier heeft aangegeven op termijn te stoppen met deze producten en diensten. Dat betekent dat een aantal additionele Spider producten op termijn ook niet meer, of gedeeltelijk niet meer, zullen functioneren. Om deze reden hebben we per 1-1-2021 de verkoop van deze producten gestopt. Tevens is het niet meer mogelijk om Spider Gateways te (her)registreren en/of nieuwe Spider accounts aan te maken.

Omdat we ons realiseren dat dit vragen bij u op zou kunnen roepen, vindt u onderstaand de meest gestelde vragen met de bijbehorende antwoorden. Als u vragen heeft die hier niet bij staan, kunt u deze stellen via het onderstaande contactformulier of aan uw contactpersoon bij Itho Daalderop.

Welke producten betreft het?

  • De Spider Gateway – art.nr: 03-00065
  • Powerplug: 03-00064
  • DIN railmodule: 03-00217 en 03-00218
  • Spider Zonering Dongle: 53-00173
  • Radiatorregelaar: 53-00172
spider-connect

Deze producten zijn ook nodig voor de dienst Multizonering, de werking van de Spider App en de regeling van de HP-S welke zijn verkocht voor 01-01-2021. Voor HP-S systemen verkocht na 01-01-2021 is een alternatieve regeling van kracht. Voor meer informatie zie onderwerp: ”Wat betekent dit voor mijn HP-S warmtepomp?”

Belangrijk: De Spider Klimaatthermostaat blijft gewoon leverbaar en staat los van de betreffende additionele Spider producten. Doordat de Gateway op termijn op zal houden te functioneren, betekent dit dat Spider Klimaatthermostaat niet meer via de Spider App te bedienen of uit te lezen zal zijn. Alle producten met alleen een Spider Klimaatthermostaat zullen gewoon blijven werken.

Hoe lang blijven de additionele Spider producten en diensten operationeel?

De producten en diensten zijn operationeel tot medio 2024. Wij zullen gebruikers met een actief Spideraccount tijdig op de hoogte brengen en waar mogelijk en wenselijk zoeken naar een passende oplossing.

Wat gebeurt er na deze periode?

Itho Daalderop ziet de functionaliteit van een Gateway als belangrijke toevoeging op haar portfolio. Momenteel wordt er daarom hard gewerkt aan het ontwikkelen van een alternatief. Zodra deze gereed is of het einde van de periode in zicht komt dat het platform nog beschikbaar is, zullen we gebruikers van de betreffende producten en diensten benaderen met meer informatie.

Blijft Itho Daalderop support geven en voor hoe lang?

Voorlopig blijven de betreffende producten en diensten gewoon functioneren. We benaderen onze klanten tegen de tijd dat er meer duidelijk is en zorgen dat er een passende, acceptabele oplossing wordt geboden.

Worden defecte producten nog vervangen?

Voor al deze producten geldt dat we voldoende spare-parts op voorraad hebben om producten gedurende de garantieperiode te vervangen indien nodig.

Wat betekent dit voor mijn HP-S warmtepomp?

De HP-S lucht/water warmtepomp verkocht voor 01-01-2021 heeft als enige Itho Daalderop product de additionele Gateway nodig om te functioneren. Voorlopig verandert er echter niets voor HP-S bezitters. De warmtepomp blijft gewoon werken zoals men gewend is. Systemen verkocht na deze datum worden verwezen naar een alternatieve regeling middels een Honeywell oplossing of naar een Itho Daalderop oplossing waarmee alleen verwarmen mogelijk is. Bekijk het volledige overzicht van alle beschikbare regelingen. Meer informatie over de alternatieve regelingen zie onderstaande uitleg.

Welke alternatieven heb ik voor de HP-S als ik nu al een ander regelsysteem wil?

Er zijn meerdere alternatieven beschikbaar. Na uitvoerig verschillende systemen getest te hebben, adviseren wij de thermostaten van Honeywell voor de HP-S aansturing. Het is bij de selectie van een thermostaat belangrijk dat de HP-S aangestuurd wordt via een vraagcyclus die op minimaal 60 minuten kan worden ingesteld. Dit in tegenstelling tot thermostaten die alleen een kort-cyclische vraagcyclus kennen, welke tot schade aan de HP-S zou kunnen leiden. De levensduur van de compressor wordt namelijk vooral door het aantal start/stops bepaald. Bekijk de Technote voor meer informatie betreffende de alternatieve Honeywell regelingen.

Wat als ik mijn bestaande Spider systeem wil uitbreiden?

Aangezien de productondersteuning vanuit onze leverancier over enige tijd wordt beëindigd, hebben wij besloten deze producten per 1-1-2021 niet meer te verkopen. Onderstaande producten worden daarom alleen nog maar geleverd voor service doeleinden. U kunt hiervoor de procedure ‘retouraanvraag' gebruiken op onze website. Andere Spider producten, zoals de Spider Base Klimaatthermostaat en schakelmodules, blijven gewoon beschikbaar aangezien deze niet van de betreffende leverancier worden betrokken.

Heeft u nog vragen omtrent de uitfasering van de additionele Spider producten? Vul dan onderstaand formulier in.